kacak luar kacak dalam..cantik luar cantik dalam maii klik sini..

Pages

Followers

Thursday, April 7, 2011

rESePi GuLai KaWaH....






Disebabkan ada member yang asyik tanya bila nak post N3 resepi gulai kawah jadi.... untuk tidak menghampakan permintaan kengkawan..... hah ni dia resepi nya... amik kau......

bahan2nya:-

2 btg serai (kalu serai tu besar 1 btg dah cukup)
6 biji bwg merah
4 biji bawang putih
2 sudu cili boh(aku pakai 8 tangkai cili kering sebab x biasa pakai cili boh)
(kalu nak pedas bleh letak lebih...ikut selera masing2)
1 inchi lengkuas (aku x pakai sebab x da) ini pun aku lupa namanya.. tnya enchi suami apa nama yg rupanya cam halia tu... heheheeh bleh lak lupa ...
1 inchi halia
1 inchi kunyit
(bahan2 ni suma diblend)

1 btg kayu manis
2 bunga lawang
3 biji buah pelaga
2 helai daun pandan
1 paket rempah masak
1 paket rempah gulai
(kat bwh ada pic rempah masak & rempah gulai kalu korg x tau)
1 paket serbuk kari @ 2 sudu
2 biji chili merah
6 biji cili padi..
1 biji santan
1btg timun (dibuang bijinya)potong besar2 belah 4
1 kilo daging /tulang rusuk
(suka hati la tulang rusuk ker tulang campur2 pun bole campur tunjangnya lagi la mabeless..)
kalu pakai daging... daging cincang lagi shedapp..(daging cincang tu yang ada lemak2 sekali tu..)

ok...cara2nya:-
1. rebus dulu daging2 tu dlm periuk....

2.bila daging agak empuk..gunakan kawah..atau kuali yg agak besar sikit tu...kemdian tumis kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bila naik bau..

2. masukkan bhn2 yg dah diblend, bila agak kekuningan masukkan rempah gulai, rempah masak & serbuk kari yg telah di gaulkan dgn air

3.bila dah agak terbit minyak....masukkan daging yg tlh direbus .. masukkan sekali air rebusan tu... didihkan lagi sampai betul2 daging empuk dan suma rempah meresap kedlm daging..

4. bila daging da empuk masukkan timun, chili merah(dibelah 2), cili padi(cili padi masukkan bulat2)

5. last sekali masukkan daun pandan dan santan....masukkan garam secukup rasa , ajinomoto kalu nak.. gula sedikit....

ok siap... wallahhhh...
(perlu diingatkan..masak kena pakai kawah kalu x da kawah pakai kuali jer...
rasa nya lain tau...kalu pakai kawah/kuali.. x caya cuba try...

ha ni resepi turun temurun tau...jgn kasi tau kat org... hehehehhe
nanti ramai orang business gulai kawah..... kalu bulan pose lagi ramai tapi satu pun x
sama cam gulai kawah Terengganu... ni da kasi resepi korang wat betul2 ...meniaga la betul2...ikut resepi betul2 baru mabelesss....

kalu korang x tau rempah masak& rempah gulai... ha ni pic dia...
yg ni rempah masak dan rempah gulai... aku beli kat Terengganu masa balik kg... kat Kuantan, Pahang...pun ada jual tapi kat KL x tau la ada jual ker tak.....



bhn2 utk acar:
1 biji timun ( diptong memanjang, buang bijinya)
1/2 biji bawang besar(hiris halus)
1/2 biji nenas yg kecil(potong segitiga kecik2)
cuka(3 sudu ikut suka)
gula (2sudu atau ikut suka)
garam
1 biji cili merah(dipotong kecik2 kalu nak pedas potong kecik2 cili padi sekali)

campurkan suma bahan ni.... siap sudah acar timun n nenas kita

lagi satu bahan...jgn lupa...sambal belacan....
sambal belacan korang tau kan nak wat cam na... kalu x tau jugak ble la tanya ye....



ada member yang nak buat minggu ni... so ada lebih rempah masak & rempah gulai kasi sama dia .. biar dia try buat.... nanti isnin ble bwk kat opis... heehhehehehee....
nanti aku amik pic ko ngan gulai kawah yg da jadi tu aku upload kat blog aku... hehehe





3 comments:

sayangsayangibu said...

dulu masa duk dungun suka makan gulai kawah
lagi satu sambal ikan ayo

Shahayu said...

kat Terengganu ngan Kelantan makanan memang best kan???

Anonymous said...

kat kuantan.. kat mana jual rempah bunga ros tu?

kacak luar kacak dalam....cantik luar cantik dalam... mai click sini

DI TAJA OLEH...