kacak luar kacak dalam..cantik luar cantik dalam maii klik sini..

Pages

Followers

Sunday, February 13, 2011

RosSeLLE LaGi......

Bulan October 2010, taun lepas aku ada citer pasal pokok Roselle ni atau pokok Ribena......atau nama saintifiknya HIBISCUS SABDARIFFA....kan buah tu aku amik kat Melaka....senang je rupanya nak tanam pokok ni dan dia mudah tumbuh gak..... cuma tanam biji yang ada dalam buah Roselle tu... nah ni dia dah berbuah... tiga bulan je dah berbuah......satu pokok pun bnyk buahnya....


khasiatnya: ia mengandungi vitamin C ( asid askobik) yg tinggi sebanyak 260-280mg bagi setiap 100g kaliks kering. 100g kaliks segar mengandungi 2.85ug vitamin D, 0.04mg vitamin B1, 0.06 vitamin B2 dn 0.05 vitamin B2 kompels. Orang kata buah ni elok untuk pesakit kanser, kencing manis, darah tinggi , dan buah pinggang ... x tau la kebenarannya....korg google le sendiri ya.....


orang yg bertnggung jawab menanam nya sapa lagi... kalu bukan mak aku.... dia je yg tanam apa pun menjadi... lagi pun kat umah aku nak tnm kat mana yer?? tak kan kat veranda ...hehehhe



iklan sat....budak PU3 nak Interprame...





Pokok ni kna ikat sikit sbb dia mudah tombang....



Ni lagi seminggu bole lah di wat air Ribena atau jem..... kalu korg nak ...korng dtg la umah mak aku... heheh heheh tentu dia kasi nya.....

8 comments:

ieda said...

family akak memang suke air nie .. gantikan air rebina kan :)

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

nanti kita dtg ehh nak benih roselle and bawak jarum n benang kait sekali tp tk tahu entah bila...ekeke

Shahayu said...

ieda... rasanya elok wat sendiri ganti ribena..sama jer rasanya kan???

Shahayu said...

yana...boleh datang la.... bila2 pun ok heheh hhehe

Anonymous said...

Kalau kita nak rebus kena letak gula tak?

Saya ada beli - doktor cina tu ckp letak dua kuntum bunga dlm cawan lepas tu tuang air panas. Biar kan seketika. Ewww masam mengelebam rasanya.

Di sini ada jual kat kedai ubat cina - sebungkus besar dlm USD$2.99

Darsita

~ Lady ell ~ said...

kalo pekene air ni time cuaca panas,fuhh heaven!
jiran depan rumah ell pun ada tanam..so,kita takyah tanam..sbb dia kasi je kalo nak.:)

Shahayu said...

Darsita, kalu nak rebus dgn gula pun boleh... atau rebus cam gitu jer.. bila kita nak ..bubuh gula sikit ikut rasa kita...kalu nak manis bubuh lebih sikit gula....rasanya masam2 kalu tak taruk gula...... payah sikit nak minum... buh gula .. pastu buh air batu... fuh... sedappp

Shahayu said...

lady ell... beruntung ada jiran2 ni... kan???

kacak luar kacak dalam....cantik luar cantik dalam... mai click sini

DI TAJA OLEH...